Verdiep je in de organisatie waar je solliciteert

Gepubliceerd op 13 oktober 2014 door Erik den Draak

verdiep je in de organisatie waar je solliciteert

Verdiep je in de organisatie waar je solliciteert

Behalve als je solliciteert bij een bureau voor werving en selectie zal je sollicitatiebrief worden gelezen door de mensen die werken bij de organisatie waar de vacature is. Dat zijn meestal de afdelingsmanager, iemand van personeelszaken en nog één of twee andere mensen. Schrijf je je brief aan een werving- en selectiebureau dan zal de recruiter van dat bureau niet alleen veel kennis hebben van de organisatie waar ze op dat moment voor werken, ze zullen ook door hun ogen naar jouw brief kijken.

Om een goede brief te kunnen schrijven is het dus belangrijk dat je niet alleen weet aan wie je die schrijft, maar ook in welke organisatie die persoon werkt. Door de context te begrijpen kun je je op bepaalde onderwerpen richten of ergens de nadruk op leggen. Maar het belangrijkste is natuurlijk nog wel dat wanneer uit je brief blijkt dat je weet wat er in die organisatie omgaat, je kennis en belangstelling een positieve indruk zullen wekken.

Een andere reden om je in de organisatie te verdiepen is dat je jezelf natuurlijk afvraagt of je wel in die organisatie past. Wat is het precies dat je in een organisatie aantrekt? Er is nogal een verschil tussen een opstart van een klein internetbedrijf of een ministerie. Als je avontuurlijk bent ingesteld zullen de regels van het ministerie je gauw benauwen, maar als je gesteld bent op zekerheid zul je het juist snel benauwd krijgen bij het internetbedrijf.

Verdiep je niet alleen in de hoofdlijnen van de cultuur van een organisatie. Het voorbeeld hier-boven ligt wel enigszins voor de hand, maar er is veel meer waar je naar kunt kijken. Wat zijn de taak en doelstelling van de organisatie? Wat maken of doen ze en voor wie? Is het een regionaal, landelijk of internationaal werkend bedrijf? Hoeveel werknemers hebben ze in totaal? En in de vestiging waar je komt te werken?

Behalve dat je gerichte passages kunt opnemen in je sollicitatiebrief, een geïnteresseerde indruk wilt maken en je afvraagt of je wel in die organisatie past, is er een andere belangrijke reden om je goed in de organisatie te verdiepen. Wellicht word je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, dan is een goede voorbereiding nòg belangrijker.

 

Dit is een deel van het hoofdstuk “Verdiep je in de organisatie waar je solliciteert” uit het boek “Spring eruit met je sollicitatiebrief” van Erik den Draak. Verkrijgbaar voor €16,95 bij Bol.com, de betere boekhandel en te leen in 200 bibliotheken in Nederland.

Dit delen