Verdiep je in de organisatie waar je solliciteert
Wie leest je sollicitatiebrief? Behalve als je solliciteert bij een bureau voor werving en selectie zijn dat de mensen die werken bij de organisatie waar de vacature is. Dat zijn meestal de afdelingsmanager, iemand van personeelszaken en nog één of meer anderen. Schrijf je je brief aan een werving- en selectiebureau dan zal de recruiter van dat bureau niet alleen veel kennis hebben van de organisatie waar ze op dat moment voor werken, ze zullen ook door hùn ogen naar jouw brief kijken.
Om een goede brief te kunnen schrijven is het dus belangrijk dat je niet alleen weet aan wie je hem schrijft, maar ook in welke organisatie die persoon werkt. Door de context te begrijpen kun je je op bepaalde onderwerpen richten of ergens de nadruk op leggen. Maar het belangrijkste is natuurlijk nog wel dat uit je brief blijkt dat je weet wat er in die organisatie omgaat. Wanneer dat het geval is, zul je een positieve indruk wekken.
Een andere reden om je in een organisatie te verdiepen is dat je jezelf afvraagt of je wel in die organisatie past. Wat is het precies dat je in een organisatie aantrekt? Er is nogal een verschil tussen een opstart van een klein internetbedrijf of een ministerie. Als je avontuurlijk bent ingesteld zullen de regels van het ministerie je gauw benauwen, maar als je gesteld bent op zekerheid zul je het juist snel benauwd krijgen bij het internetbedrijf.
Verdiep je niet alleen in de belangrijkste kenmerken en gegevens van een organisatie. Het voorbeeld van het internetbedrijf versus een ministerie ligt wel enigszins voor de hand, daar zijn de verschillen snel duidelijk. Maar er is meer dan alleen de cultuur of de regels van een organisatie waar je naar kunt kijken. Om te beginnen bij het begin: wat doen ze, wat maken ze of welke diensten verlenen ze? Is het een regionaal, landelijk of internationaal werkend bedrijf? Hoeveel werknemers hebben ze in totaal? En ga zo nog maar even door.
Als je je in een organisatie hebt verdiept, kun je gerichte passages opnemen in je sollicitatiebrief en maak je een geïnteresseerde indruk. Daarnaast is er nog een heel belangrijke reden om je goed in de organisatie te verdiepen. Je brief kan immers aanleiding zijn om je uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek en dan is een goede voorbereiding nòg belangrijker.
Dit is een bewerkt deel van het hoofdstuk “Verdiep je in de organisatie waar je solliciteert” uit het boek “Spring eruit met je sollicitatiebrief” van Erik den Draak. Te leen in meer dan 200 bibliotheken in Nederland en voor €17,50 te koop bij Bol.com en de betere boekhandel.