Hoe houd je ruzie op het werk beheersbaar?

Gepubliceerd op 6 mei 2018

Soms slaat de vlam ineens in de pan. Je valt uit tegen je collega, hebt het gehad met je medewerker of je manager krijgt ervan langs. Conflicten op het werk komen overal voor. In een assertieve cultuur als de onze, kunnen spanningen soms ineens aan de oppervlakte komen.

Waar komen conflicten vandaan?

In de meeste gevallen zijn er al sluimerende gevoelens van ongenoegen voordat er ruzie uitbreekt. Daar kunnen veel oorzaken voor zijn. De ander heeft je een keer een streek geleverd, een domme opmerking gemaakt of zit je dwars in het werk. Soms heb je ook gewoon een ‘negatieve klik’ met iemand. Dan weet je niet waardoor het komt, maar de persoon ligt je nou eenmaal niet.

Bij sluimerende conflicten gaan de standpunten van beide partijen zich steeds meer verharden. En op het moment dat één van beiden zijn grenzen wil aangeven, gaat dat vaak gepaard met een uitbarsting.

Hoe los je het op?

Is het probleem nog oplosbaar en bespreekbaar? Of is het al zover uit de hand gelopen dat elke stap terug direct enorm gezichtsverlies voor één van beiden betekent?

Een goed gesprek kan soms helpen. Maar soms verergert de situatie daardoor alleen maar. Mensen kunnen concessies eisen of zich in zo’n gesprek nog dieper ingraven. Als het conflict onoplosbaar is, kun je slechts proberen de schade te beperken. ‘De eer aan jezelf houden’ klinkt een beetje laf, maar blijkt vaak op lange termijn zo’n gekke beslissing nog niet.

Wanneer je besluit mee te werken aan het oplossen van een conflict, doe dat dan liefst met een onafhankelijke derde. Voor die persoon geldt dat hoe verder hij of zij van de werksituatie afstaat, hoe beter het is. Een zogenaamd ‘neutrale’ collega is meestal niet de aangewezen persoon en een manager al helemaal niet, omdat zij onderdeel zijn van de organisatie en daardoor vaak belangen hebben.

Wat moet je vooral niet doen?

Hoe erg het conflict ook is, het kan meestal nog wel verder uit de hand lopen. Daar wordt niemand beter van. Als partij in een conflict moet je, of je er nou om hebt gevraagd of niet, jezelf goed in de hand houden. Blijf je gevoel volgen, maar overschrijd je eigen grenzen en die van de ander niet. Praat met anderen over de dingen waar je tegenaan loopt en aarzel niet om iemand in te schakelen die jouw belang behartigt, zoals een jurist. Daarmee smoor je mogelijk het conflict niet, maar heb je wel een professional achter de hand die aan jouw kant staat.

Lees meer over conflicten op het werk op de website Loopbaanadvies.net.